Integrationer i B2B Shop för enklare och effektivare processer

För att effektivisera dina inköpsprocesser erbjuds Punch Out och Punch In-lösningar som möjliggör smidig navigering till B2B Shop med användaruppgifter via en länk. Integrationen säkerställer korrekt information och minimerar manuell hantering genom attestprocessen. Utvalda medarbetare kan dra nytta av Single Sign On-lösningar för att använda hela sortimentet. Elektroniska orderbekräftelser och leveransaviseringar kan skickas direkt till kundens system för att förbättra processflödet ytterligare.


Punch Out och Punch In 

En Punch Out och In-lösning fungerar på följande sätt: Beställaren som har rättigheter i ert system för att beställa, flyttas via en länk till B2B Shop, med alla sina användaruppgifter för att kunna utföra beställningar. I B2B Shop kommer beställarna åt beskrivna standardpaket och det som vi tillsammans bestämmer ska vara synligt, samt funktioner som förenklar valet av produkt – till exempel filtrering och jämförelse av produkter. När du går vidare till kassan och skriver in all information som ska med och lägger en beställning så kommer ordern inte att beställas utan i stället skickas tillbaka som en varukorg till ert system, för vidare attest hos dig. Efter godkänd attest kommer ert system att slutföra ordern elektroniskt direkt till B2B Shop.

Fördelarna med Punch Out och In är:
  • Att IT-avdelningen inte behöver lägga manuella ordrar i vår shop.
  • Beställaren ser uppdaterat lagersaldon och priser direkt och kan använda våra smarta funktioner för att välja rätt i B2B Shop.
  • Det säkerställer att all information från beställaren är korrekt och följer med till leverans och faktura. 

  • Om vissa utvalda medarbetarna med ytterligare beställningsrättigheter fortsatt ska använda B2B Shop och på så vis ha tillgång till hela vårt sortiment för att lägga sina egna ordrar så sätter vi upp en Single Sign On (SSO)-lösning, för att minimera manuell hantering av dina användare. SSO kan även kombineras med attestkedjan från ditt AD, och på så vis får rätt attesterare information om att ordern är redo för attest via vår funktion. 

    Elektronisk orderbekräftelse och leveransavisering 

    För att förbättra flödet ytterligare så har vi också möjlighet att skicka orderbekräftelse och leveransavisering elektroniskt direkt till ditt system. Då kan du direkt i systemet visa beställaren vårt ordernummer, leveranstid, serienummer och kollinummer.  




    Elektronisk katalogexport kombinerat med elektronisk order

    Ett alternativ till Punch Out och In är att vi skickar dig en elektronisk katalogexport en gång per dygn till ert system, baserat på det standardsortiment som vi sätter upp tillsammans. Då får beställaren i ert system tillgång till våra produkter, lagersaldon och priser direkt i ert system och det gränssnitt som de är vana vid att arbeta i idag. Effektiviseringen jämför med idag är att IT-avdelningen slipper manuellt övervaka och uppdatera dagens publicerade katalog, samt att beställarna kan (om du tillåter) se priser och lagersaldon och därmed göra bättre val. Katalogexporten skapar även förutsättningar för ert system att skicka beställningarna per automatik, utan IT-avdelningens inblandning, efter godkänd attest. Elektroniska ordern som då skulle skapas kommer direkt in i vår B2B Shop utan manuella steg och risk för manuella fel, baserat på din beställares uppgifter om ordern. 

    Elektronisk orderbekräftelse och leveransavisering 
    Till detta kan du också kombinera elektroniska orderbekräftelser och leveransavisering direkt till ert system, för att uppdatera beställaren angående orderstatus.
    För att få veta mer om vilken integration passar ditt företag och vilka system vi kan integrera med för att underlätta processerna, kontakta Daniel Lagerström som gärna berättar mer.

    Daniel Lagerström
    Mejl: daniel.lagerstrom@b2bitpartner.se
    Telefon: 08-635 35 22